Strategische advisering

Organisaties zijn constant op zoek naar de meest optimale wijze waarop de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Randvoorwaarden die daarbij gelden zijn: tevredenheid van het personeel, efficiëntie en effectiviteit van de uitvoering van de werkzaamheden. Het is goed voor een organisatie om zich bij tijd en wijle te beraden op haar toekomstige uitdagingen.

Wij willen u daarbij graag terzijde staan en leiden u in de navolgende vijf stappen naar een nieuwe strategie:

  1. Strategisch venster
  2. Externe analyse
  3. Interne analyse
  4. Synthese en strategische opties
  5. Waardering en strategiekeuze

Strategisch venster

Aan de orde komt welke positie de juridische organisatie wil innemen. Het gaat om vragen als: wie zijn wij, wat is in de kern ons bestaansrecht, en daarmee: wat is onze missie?

Het betreft slechts een voorlopige keuze en daarmee een voorlopige bepaling van de missie. De feitelijke vaststelling van de missie vindt later in het proces plaats.

De randvoorwaarden voor een goede missie zijn: beknopt; concreet genoeg om iets mee te kunnen; tekst dient duidelijk en begrijpelijk te zijn; moet vertaalbaar zijn in acties en tot slot een zekere ambitie uitstralen.

Externe analyse

Voor de externe analyse wordt gefocust op de omgeving waarin de organisatie opereert. Hoe ziet die er nu uit en wat zijn de belangrijkste wijzigingen daarin. En: welke positie wordt nu ingenomen?

Onderwerpen:

Interne analyse

Wat zijn de kerncompetenties van de organisatie? Geef een korte beschrijving van de kerncompetenties van de organisatie. Op deze wijze kan worden gefocust

Benchmarking? Benchmarking kan inzicht gegeven in de resultaten van de eigen organisatie.

Aantrekkelijk op arbeidsmarkt? Kan de organisatie de juiste medewerkers aantrekken: mensen van de juiste kwaliteit tegen de juiste kosten?

 Onderwerp  Sterk  Zwak
 Kwaliteit    
 Transparant    
 Flexibel    
 Planmatig    
 Continuiteit    
 Vernieuwend    

Ingevuld kan worden: Zeer sterk: ++; Sterk: +; Zwak: -; Zeer zwak: --

Synthese en strategische opties

In deze stap worden de belangrijkste belangrijkste resultaten uit de externe en interne analyse geïntegreerd.

SWOT-analyse - Combineren van analyses leidt tot nieuwe inzichten. Door de confrontatie tussen eigen sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen vanuit de markt wordt duidelijk wat de strategische opties zijn voor de organisatie.

Een gevolg kan zijn dat de – globale - missie van stap 1 dient te worden bijgesteld. Uiteindelijk levert dit de randvoorwaarden op om een aantal potentiële strategische opties in kaart te brengen.

Waardering en strategiekeuze

De in kaart gebrachte strategische opties worden gewaardeerd. De missie van de organisatie neemt daarbij een centrale plaats is. Het gaat om vragen zoals: willen wij het, kunnen wij het?

De keuze wordt gemaakt vanuit de missie waarbij met de volgende zaken rekening moet worden gehouden:

Vanzelfsprekend maken wij graag voor u een plan van aanpak dat is toegesneden op uw organisatie en zijn wij bereid uw weg naar een nieuwe strategie te faciliteren.